Aktuálně

Ohlédnutí za měsícem únor

Na začátku února jsme si povídali o Masopustu. Proč se slaví, jaké masky v průvodu chodí a za co by chtěly jít děti. Pověděli jsme si pohádku O koblížkovi, kterou pak děti samy vyprávěly podle obrázků. Pohádku si i zahrály jako divadlo. Naučili jsme se několik masopustních básniček a písniček. U stolečku jsme zkoušeli vytvořit postavičku/masku z roliček od toaletního papíru nebo je nakreslit fixem na bílý papír. Vyrobili jsme si výzdobu na zahradu a pak konečně nastala oslava Masopustu a my si ho užili společně s rodiči. Moc děkujeme za donesené občerstvení, které pak děti dojídaly ještě druhý den k svačince.

Od masopustu jsme se pak přesunuli k tématu povolání, zaměstnání a řemesla Zjišťovali jsme, zda děti vědí, kde rodiče pracují, co dělají a čím by jednou chtěly být ony samy. Některá zaměstnání jsme si zpodobnili s písničkou Jak pak dělá kovář/zahradník.., další povolání předváděla Martina nebo Lucka a děti hádaly, co to je. Nakonec předváděly povolání i samy děti. Jednotlivé návrhy povolání jsme i vytleskávali a starší děti počítaly, kolikrát tleskly. Zazpívali jsme si písničku Kalamajka, mik mik mik a Šel zahrdník do zahrady a řekli si básničky Pekař peče housky a Zedník.

V herničce děti skládaly puzzle Povolání (ze 3 částí – hlava, tělo, nohy), povídali jsme si nad knihou Čím budu a zjišťovali, co kdo pro své povolání potřebuje a jak se které věci jmenují. Děti si zahrály na pekaře při lepení máku a soli na housky a vyráběly i papírové koláčky. Jiný den jsme odpolední tvoření začali písničkou Jede, jede poštovný panáček, který dětem dovezl pohledy. Aby se pohled dostal do správných rukou, musely děti nejdříve zjstit majitele – např. holka, která začíná na písmeno M; kluk, který má sestřičku Máju; ten, kdo má modré kalhoty apod. Po rozdání pohledů, každý z dětí dostal svou prázdou obálku a mohl „poslat“ dopis mamince, tatínkovi nebo babičce. Děti dopisy kreslily a razítkovaly.

S Martinou si děti povídaly o dopravních prostředcích, která jsou potřeba pro někerá povolání a zahrály si hru Všechno jezdí, co má kola. U stolečku se pak malovaly různé dopravní prostředky. A dokonce nám vzniklo i pár papírových pacientů, kteří odstartovali hru na doktora. A tak jsme vytáhli lékařskou tašku s plášti, injekcemi a obvazy.

Zahráli jsme si také na zedníky. Z kostek děti stavěly věže, starší počítaly, kolik kostek použily, porovnávaly, která věž je nejvyšší nebo nejmenší. Nakonec jsme si zopakovali geometrické tvary a zkusili z nich složit nějakou stavbu.

A jelikož probíhaly Olympijské hry, přidali jsme si k tématu i sportovce a u obrázku poznávali jednotlivé disciplíny. Ukázali jsme si maskota olympijských her a jak vypadají olympijské kruhy a kolik jich je. Vyzkoušeli jsme svou zručnoust při předávání a posílání malého a velkého míče. Vyrobili jsme si malé dřevěné lyže. Uvnitř hájeky jsme si pověsili velký papír se slalómem pro lyžaře a děti zkoušely obtahovat cestu, kterou jel. Děti si mohly vyrobit i malého lyžaře z papíru. Pár nám jich teď zdobí okno v jídelničce.

Jelikož nám posledních 14 dní mrzlo až praštělo, udělali jsme si ledové obrázky. Různé nádoby jsme naplnili přírodninami a krepovým papírem a zalili vodou. Další týden jsme nápad vylepšili o to, že bychom rádi, kdyby ledové obrázky šly zavěsit, a tak jsme tentokrát vkládali nádobu do nádoby a vodu barvily potravinářskými barvami. Pár ledových obrázků nám zdobí na zahradě jabloň.

Jeden den jsme objevili i namrzlou trávu. Na zkoumání námrazy jsme si vytáhli lupy. Lupy nakonec našly i jiné využití. Někdo je použil jako lopatku na tvoření díry do sněhu či sněhové koule a často se z nich stávaly ledová lízátka.

A pak nastal poslední týden, kdy část dětí odjela se staršími sourozenci a rodiči či přáteli na hory, na jarní prázdniny. A nás zbylé čekal mrazivý týden, kdy jsme si povídali o Arktidě a Antarktidě. Tedy spíše o životě tučňáků. Víme, že tučňáky loví tuleň a tak jsem si zahráli, za doprovodu písničky, honičku na tučňáka a tuleňě. Ukázali jsme si, jak se tučňáci zahřívají v hejnech před mrazem a pověděli jsme si básničku o medvědovi.

Kromě pobytu v lese, zkoumání zmrzlých louží u závory a objevení rozštípaných kulánků u houpčky nad závorou, jsme podnikli i několik výprav k rybníku, kde se dalo pěkně klouzat. V lese jsme objevili mrtvou veverku, které jsme vykopali hrobeček a pohřbili ji. Při kopání hrobečku jsme narazili na zazimovanou žábu. Snad zimu přežije. A my, se budeme těšit na další objevy a dobrodružství 🙂

Mohlo by se vám také líbit...